Størrelseskontrast
Lys/mørk-kontrast
|
Kontrast betyr motsetning, og er et av
de sterkeste og mest brukte virkemidlene vi kjenner, spesielt når vi vil oppnå liv og
spenning, eller fange oppmerksomhet.
Er kontrastene små og akkurat store nok til at de blir
lagt merke til, kaller vi det harmonisk kontrast. Er kontrastene store og
kraftige kalles det dynamisk kontrast.
Formkontraster
Formkontrast oppstår når vi
ser klare forskjeller mellom to eller flere former som er satt ved siden
av hverandre.
Det finnes en rekke kontrastvirkninger vi kan bruke:
Formkontrast
- rund mot kantet
- rett mot krum
- organisk mot uorganisk
- bred mot smal
- åpen mot lukket
- regelmessig mot uregelmessig |
Mengdekontrast
- lys mot mørk
- få mot mange
- stor mot liten
- høy mot lav
- format (4:3, 16:9, DGS 3:5) |
Motivkontrast
- hovedmotiv mot bimotiv
- forgrunn mot bakgrunn
- retning (vannrett/loddrett)
- tydelig mot utydelig |
Uttrykk/overflate
- hard mot myk
- varm mot kald
- tung mot lett
- glatt mot ru
- ung mot gammel
- ro mot uro |
Fargekonraster
Johannes
Itten forklarer 7 fargekontraster i sin fargelære. Kontrast
betyr motsetning, og oppstår når en tydelig kan skille farger fra
hverandre.
Kontraster skaper liv, fanger interesse, gir et dynamisk uttrykk.
|
Egenkontrast Kontrasten
mellom de enkelte fargene kalles egenkontrast. Den sterkeste kontrasten
finner du mellom de reine primærfargene: gul, rød, blå. Sammen med svart
blir de enda klarere. Kalles også en 3-klang.
|
|
Lys/mørk-kontrast Hvitt og
svart er den sterkeste kontrasten. I mellom har du hele gråtoneskalaen.
Fargene kan gjøres lysere med hvitt, mørkere med svart. Gult er den
lyseste fargen, fiolett er den mørkeste.
|
|
Kald/varm-kontrast De kalde
fargene ligger til venstre på fargesirkelen, de varme til høyre. De kalde
er passive, fjerne. De varme er aktive og nære. Blågrønt og rødorange er
den sterkeste kontrasten.
|
|
Komplementærkontrast Farger som står
rett overfor hverandre i Itten`s fargesirkel er komlementære: rød-grønn,
gul-fiolett, orange-blå. Når de blandes blir fargen i teorien grå.
|
|
Kvantitetskontrast Fargenes
lysstyrke er forskjellig. Rødt og grønt har samme lysstyrke og får lik
oppmerksomhet. Gult sammen med fiolett har forholdet 1:3. Flateforholdet i
tall er slik: gult 3, orange 4, rødt 6, grønt 6, blått 8, fiolett
9. |
|
Kvalitetskontrast Motsetningen
mellom reine og ureine (dempede) farger er kvalitetskontrasten. En farge
dempes med å blande inn hvitt, svart, grått, brunt eller
komplementærfargen. |
|
Simultankontrast En farge
blir alltid påvirket av andre farger, og kan derfor gi oss merkelige fargeopplevelser. Øyet
vil framkalle komplementærfargen når vi betrakter en
farge, for å oppnå fargebalanse.
Vi kan se fenomenet hvis vi plasserer
den samme gråfargen sammen med andre farger. Gråfargen vil få et skjær av
komplementærfargen. |
|
|
|
|
|