<< |
Motehistorie |
---|---|
1750 Klassisismen |
|
1800 Empiren Klærne fikk et nytt utseende inspirert av antikken. Damenes kjoler ble løst fallende anlagt med dype utringninger og meget høy midje. Kjplene hang fritt ned, som en søyle. Herrenes jakker var korte, åpne foran, med høy snipp. Lange bukser ble etter hvert mer vanlig. |
|
1840 Biedermeier Livlinjen sank ned til normal høyde for damenes kjoler. Korsettet kom tilbake for å stramme livet. På baken ble det plassert en pute. Mennene gikk i trange bukser med stropp under foten. |
|
1860 Historisme Kjolene ble videre, livet smalere, puten på baken større, eller det ble brukt et stativ i metall. |
|
1900 Art Nouveau
Kjolene skulle ha linjer. Brystet ble skutt fram, baken ut, som en S.
Livet ble enda smalere, som et timeglass eller en veps. |
Moter fra 1950
Stil,
uttrykk, idealer |
Form,
figur, snitt |
Farge,
materialer, mønstre.
Frisyre,
make-up, asessories |
Designere |
1950 | |||
Rock´n Roll, New Look, Elvis, James Dean, Marlon Brando,
Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, Birgit
Bardot, Gina Lollobrigida New Look Film og TV |
De
store motehusene oppstod i Paris, med designere som Christian Dior og Yves Saint Laurent. De
hadde viktige visninger 2 ganger i året.
Jeans
og T-skjorte oppstod. Trange korte bukser |
Fargeeksplosjon.
Rosa
make-up
Hatt
for damene. Blondehansker og brodert veske.
Stiletthæler
eller lave sko
Tupert
hår eller utovervipp.
|
Pierre Balmin, Jaques Fath, Hubert de Givenchy, Cardin,
Nina Ricci, Christian Dior, Louis Feraud, Valentino |
1960 | |||
Flower Power, Hippie, Twiggy, Beatles, Psykedelisk, Op-art |
Klesmoten preget av de store motehusene i Paris. Skjørtene ble smalere
og kortere. Miniskjørtet dukker opp rundt 1960, sammen med slengbukser.
Tunika,
vide kjoler, bruktklær |
Fargesprakende:
gult, grønt, rødt og blått
Nye
syntetiske stoff og PVC
Plastsmykker,
belter, etniske smykker, hårbånd, batikksjal, broderte jeans
Etter hvert
langt slett hår.
Strømpebukser
i nylon
trykte geometriske
mønstre |
Yves Saint Laurent, Andrè Courrèges, Pierre Cardin, Paco Rabanne, Mary Quant , Emanuel Ungaro,
Karl Lagerfeld, Marc Bohan, Guy Laroche Gunilla Pontén |
1970 | |||
David Bowie, glamrock,
punk, Anti-fashion Feminisme |
USA og
London overtok som trendsettere i moteverden. Mary Quant
i London laget egen kolleksjon for ungdom. Hotpants. Maxikåper.
Blazere, buksedrakt
På
slutten av 1970-tallet oppstod Punken, en musikk og ungdomskultur som var
imot alt. De kledde seg i ville og provoserende klær, pyntet seg med nagler,
kjettinger og sikkerhetsnåler. |
Platåsko,
sminke og glitter Kortklippt hår, kinnskjegg
Sikkerhetsnåler,
lærjakker, militærstøvler |
Thierry Mugler, Laura
Ashley, Jean Paul Gaultier
, Kenzo, Issey Miyake,
Vivienne Westwood, John Galliano, Roy Halston Frowick, Sonya Rykiel |
1980 | |||
Fredsbeveglse, miljøbevegelse
Kroppsdyrking/trening
Madonna:
kvinnelig og selvsikker
Japansk
fantasi
Soss og
freak |
Treningstøy, tights. Joggesko og jeans.
Individualismen
var sterk. Jakke med hette
Motehusene
la vekt på kreativitet og eksperimentering. Kortere skjørt.
Drakt,
etterligning av dressen, lange vide jakker, brede skuldre, men kroppsnært
Rene, enkle linjer, klassisk eleganse.
Platåsko. |
Friske
farger, myke stoffer. Bomull tilbake. Pannebånd og leggings Kortklippt hår, dyre solbriller
Pastellfarger,
Fargeglede. |
Hugo
Boss, Giorgio Armani, Christian Lacroix,
Romeo Gigli, Emilio Pucci, Gucci, Gianni Versace, Prada, Jil Sander, Karl Lagerfeldt |
1990 | |||
Disco minimalisme |
Enkle,
funksjonelle klær
Glatt pop- og discomusikk påvirket klesmoten.
Klærne
blir minimale, magen vises bar, fokus på sexualitet.
Buksedressen
for kvinner fortsatt populær. |
Fargene
forsvinner, sort, hvitt, grått, mocca
Linninger,
krager, lommer ble fjernet
Kinesisk
silke, tunika, vide linbukser
Fleece
og joggesko
Tatovering
og piercing |
Calvin Klein, Ralph Lauren, Donna Karan,
Alexander McQueen |
2000 | |||
Retro, stilblanding |
Kroppsnært,
elegant
Etter
hvert feminimt med rysjer, folder, smykker |
Rosa.
Belter og annen pynt.
Etter hvert
mer farger, brunt, blått, rødt |
|