<<tilbake
neste>>
|
Norsk møbelhistorie
1750-1800 |
Stol fra Stavanger med engelsk forbilder
|
1750 Klassisisme
Louis
Seiz. Gustaviansk. Adam style.
Klassisismen oppstod ved utgravningene av Pompei i 1748. Antikkens stil
ble gjenoppdaget og brukt som praktstil for franske konger, men ble etter
hvert også populær i borgerlige og folkelige miljøer, med en saklig og
enkel stil.
Ornamentikken var hentet fra antikken: søyler, akantusløv, urner,
girlandere. Møblene ble malt.
Perioden fikk ulik utforming i forskjellige land. Den franske kongen
Louis XVI ga navn til den franske klassisismen.
Noen av hovedtrekkene i rokokkoen ble beholdt, med sirkler og ovaler.
Men møblene fikk rette bein som antikke søyler med kanelyrer, urneformet åpen rygg. De
kunne bli
dekorert med enkle meander-border.
I England skapte dyktige møbelsnekkere som George Adam, George Heppelwite og Thomas Sheraton smekre møbler av ypperste klasse. De produseres
fortsatt. I Sverige ble stilen kalt
Gustaviansk
etter kong Gustav III.
Til
trekking
ble det brukt tekstiler, silkestoffer i striper.
Folkekunsten blomstret på 1700-tallet. Bondestuene ble utstyrt
med lettere møbler og annet husgeråd. Fattige bønder og husmenn produserte
for å skaffe ekstrainntekter.
Spisestue i Gustaviansk stil.
|
Stol fra Hallingdal
Nyprodusert stol i empirestil
|
1800
Empire
Regency, Embedsmannstil
Empiren oppstod i Frankrike, under keiser Napolen. Han var svært
begeistret for antikken.
Den klassiske stilen ble forenklet og fikk et mer geometrisk preg. Flater
og rette linjer preget stilen, dekoren ble redusert. Former og ornamenter
ble lånt fra Pompei og Egypt.
Møbler og interiør var enkle og velproporsjonerte i mørke tresorter (mahogny).
I Norge ble bjørk mest brukt. Stolryggen var satt sammen av spiler på
kryss og
tvers, eller en ryggplate med intarsia. Beina var rette, som søyler, men kunne også ha en svak utsving mot
gulvet.
Fra Danmark kom skapsofaen. Den var dekorert
med finèr med intarsia (finér-innlegg), ingen utskjæringer.
Den klassiske empiresofaen oppstår på denne tiden. Den har vanger som er
bøyd utover, inspirert av chaiselongue.
Til trekking ble det brukt stoffer i ull og bomull, og hestehår.
Seteputen var fylt med krøllhår.
Den gamle overflatbehandlingen med olje og bivoks ble erstattet med blank
skjell-lakk.
Klassiske møbler i bjørk, inspirert av empiren.
|
"Ledaalstol" fra
Stavanger
|
1840
Biedermeier
Sen-empire, Karl Johan, Viktoriansk
Biedermeierstilen oppstod Tyskland. Den strenge empiren ble myket opp, og
fikk et mer organisk preg.
Møblene ble avrundet, lette og elegante, plassert uregelmessig i
rommet. Utskjæringer med akantusmotiv dukket opp igjen. Og greske
pynteborder som meander og løpende hund.
Stolene fikk dreidde forbein.
I ryggen stod et dekorert tverrbrett.
Gyngestolen, sybordet,
gulv-
og veggklokker
dukket opp.
Et voksende borgerskap i de voksende byene søkte kos og behag i stuene
sine. Bordet var rundt med søylefot.
Sen-empiren betegnes som en smakfull interiørkultur. Overstoppede polstermøbler trukket
med storblomstret damask dukket opp. Springfjæren kom ca 1850.
Meredienne-sofaen er en blanding av stol og
sofa.
Sofa fra 1850 trukket ned hestehår.
|
Stilblanding: Rokokko, Barokk, Empire.
Tysk veggur
|
1860
Historisme
Nygotik, Nyrokokko, Nyrenessanse, Nybarokk, Nyklassisime, Ny Louis seize,
Eksotisme, Klunkestil
Økende industrialisering og nye oppfinnelser fremkalte helt nye gjentander
i hjemmene. Det ble billig å masseprodusere møbler og andre produkter.
Igjen dukker antikken opp, men også gotikk, renessanse, rokokko og barokk.
Alt kopieres og blandes til en etter hvert rotet og uklar stil.
Perioden kalles med en samlebetegnelse for Historismen.
Nyrokokkoen var populær for møbler. Tunge, mørke materialer og plysj ble
brukt i store overstoppede
møbler med polstring og springfjærer, pyntet med dusker og frynser,
kalt plysj-stil eller
Klunkestil.
Et nytt fagområde oppstod: salmakeren. På en ramme av treverk ble det
festet salgjord (brede bånd) hvor stålfjærene ble festet, fyllmaterialet var treull eller stampelo.
Nye møbler oppstog: rundsofa, panelsofa,
ottoman, røkebord, etagere, ballongstol, pidestall, piano/flygel.
Klunkestil |
Husflidens modell
Møblene var trukket med skinn. Her er brukt
tekstiler. |
1880 Drakestil
Sveitserstil, Nasjonalromantikk
I Norge ble mange hus bygd i "Sveitserstil" i perioden mellom 1850
og 1920. Denne stilen har opprinnelse i Tyskland/Sveits, men fikk en norsk
utforming der den ble blandet med gamle byggetradisjoner og
treskjærerkunst. De norske stavkirkene ble forbilder for hotellbygg.
Landet søkte identitet
i fortida, i Vikingtid og i treskjærerkunst.
Møbler
og interiør ble dekorert i denne stilen. Et viktig sentrum var
Vestlandsbygdene Voss og Hardanger. Norsk Husflidforening utarbeidet
tegninger/mønsterark.
Interiør fra hotell på Voss |
Jugendstil med utskjæringer.
Design: Gabriel Kielland |
1890
Art Nouveau,
Jugend
Sezession, Dekorative Style, Stilo Liberty
Arts and Craft-perioden i England rundt 1860 avviste
historismen, og ville gjenskape kvaliteten i håndverket. Et viktig idè var
at møbler skulle ta utgangspunkt i menneskelige behov, og tilpasses
mennesket, idèer som skulle leve videre helt inn i moderne tid.
Ved århundreskiftet oppstod den organiske Art Nouveau-stilen i
Belgia og Frankrike. Den var basert på stiliserte planter og dyr, og ble
tilpasset arkitektur, møbler og interiør.
Den tyske
varianten, Jugend, fikk mest innflytelse i Norge. Møblene hadde ofte
utskjæringer, i stilisert planterornamentikk.
Møbler produsert
i
Sandnes |