Designhistorie
<<hjem | Nyere stilhistorie 1750-1920 |
neste>> | |
Stilhistorie
eller designhistorie handler om hvordan møbler, interiør, arkitektur, bruksting og klær har fått
sitt utseende. For å forstå sammenhengene bør vi kjenne hovedtrekkene i stil-historien tilbake til Antikken, med sine søyler, gavler og dekorative elementer. Disse elementene dukker stadig opp i ulike sammenhenger, og har vandret gjennom tidene helt fram til i dag (postmodernismen). Etter antikken kom middelalderen med Romansk og Gotisk stil. Så kom Renessanse, Barokk og Rokokko. Les her |
Moderne stilarter oppstod på siste halvdel av 1800-tallet med
Arts and Crafts-bevegelsen. Nå ble design, eller formgiving, et eget
fag. 1800-tallet var preget av industrialisering og nye oppfinnelser, men en ny og tidsriktig design manglet. Dyktige kunstnere og håndverkere så viktigheten av å skape en ny stil, tilpasset den moderne tid. Den eksisterende stil, historismen, var et sammensurium av gamle stilarter, Ny-gotikk, Ny-rokokko, Ny-barokk etc. |
1750 Klassisisme Louis XVI Gustaviansk |
Klassisismen oppstod ved
utgravningene av Pompei i 1748. Antikkens stil ble gjenoppdaget og brukt som
praktstil for franske konger, men ble etter hvert også populær i borgerlige
og folkelige miljøer med sin saklige og enkle stil. |
Stolen er en del av en møbelgruppe som heter Louis Seiz. Møblene er produsert på Møre ca 1970, og er altså en modernisert utgave av klassiske møbler i Louis XVI-stil fra 1700-tallet. |
1800 Empire Regensy Embedsmannstil
|
Også empiren oppstod i
Frankrike, under keiser Napolen.
Empiren er oppkalt etter keiser Napolen´s imperium. Han var svært begeistret
for antikken. |
Original Empirestol |
1840 Biedermeier Senempire
|
Etter Napoleons fall oppstod Biedermeierstilen,
med opprinnelse i Tyskland.
Den strenge empiren ble myket opp, fikk et organisk preg. Arkitektene fortsatte å bruke søyler. Møblene ble mer avrundet, lette og elegante, plassert uregelmessig i rommet. Utskjæringer dukker opp igjen, stolene fikk dreidde forbein. Gyngestolen dukket opp. Et voksende borgerskap i de voksende byene søkte kos og behag i stuene sine. Senempiren betegnes som ”en smakfull og hyggelig interiørkultur”. Greske pynteborder, ”meander” og ”løpende hund” var populære. Livlinjen sank ned til normal høyde for damenes kjoler. Korsettet kom tilbake for å stramme livet. På baken ble det plassert en pute. Mennene gikk i trange bukser med stropp under foten. |
Kopi av "Ledaal-stol" fra Stavanger i Biedermeierstil. |
1860 Historisme Nygotik Nyrokokko Nyrenessanse Nybarokk Nyklassisime Ny Louis seize Eksotisme Klunkestil |
Økende industrialisering og nye oppfinnelser fremkalte helt nye gjentander i
hjemmene. Det ble billig å masseprodusere møbler og
andre produkter. Igjen dukker antikken opp, men også gotikk, renessanse, rokokko
og barokk. Alt kopieres og blandes til en etter hvert rotet og uklar stil. Perioden kalles med en samlebetegnelse for Historismen. En rekke kjente offentlige bygninger ble oppført i denne tiden, for eksempel Oscarshall på Bygdøy, Basarhallene, Botsfengselet, Nasjonalgalleriet eller Gaustad asyl. I London kjenner vi Parlamentsbygningen, oppført i Nygotisk stil. Nyrokokkoen var populær innen møbler. Tunge, mørke materialer som for eksempel plysj ble brukt i store stoppede møbler pyntet med dusker og frynser, kalt plysj-stil eller Klunkestil. Også ornamenter fra vikingtiden dukket opp. Kjolene ble videre, livet smalere, puten på baken større, eller det ble brukt et stativ i metall.
|
Stol i Nyrokokko Stilmøbler |
1860 Arts and Crafts |
Arts and Craft
I England var William Morris sammen med John Ruskin opptatt av estetikk, håndverk og god formgiving. De mente at møbler var kunstverk, og mislikte maskinproduserte ting. De ønsket en ny formgiving der de hentet inspirasjon fra naturen, og avviste historismen. Idéene fikk stor betydning for Jugend-stilen og seinere Bauhaus-skolen.
|
Stol designet av Morris, putene mangler. |
1890 Art Nouveau Jugend Sezession Dekorative Style Stilo Liberty
|
Stilen oppstod først i trykt grafikk og bokutforming. Planter som liljer og
nøkkeroser ble forenklet/stilisert til ornamenter. Stilen ble så
tilpasset arkitektur, møbler og interiør, og fikk sitt gjennombrudd på
verdensutstillingen i Paris i år 1900. |
Enebolig i Jugendstil Charles R. Mackintosh |
1900 Sveitserstil Drakestil
|
I Norge ble mange hus bygd i "Sveitserstil" i hele perioden mellom 1850 og
1920. Denne stilen har opprinnelse i Tyskland/Sveits, men fikk en norsk
utforming der den ble blandet med gamle byggetradisjoner og treskjærerkunst. Det karakteristiske med hustypen er det store utstikkende saltaket som skulle beskytte mot vær og vind. Synlige sperre-ender hadde en dekorativ effekt sammen med et karakteristisk kryss under mønet. Husene var bygd i 1 1/2 eller 2 etasjer. Større hus hadde midtkvist og overbygd veranda med hageutgang, som regel hvitmalt med liggende panel. Dragestilen var enda mer "norsk". Den unge nasjonen Norge søkte etter sin identitet, og fant den i fortida, i Vikingtid og i treskjærerkunst. De norske stavkirkene ble forbilder for hotellbygg og andre større byggverk i laftet tømmer, som Holmenkollen turisthotell (1889) og Frognerseteren (1890) i Oslo. Gavler, vindskier, dører og vinduer ble pyntet med utskjæringer i drakestil. Også møbler og interiør ble dekorert i denne stilen. Et viktig sentrum var Vestlandsbygdene Voss og Hardanger. Dragestil, Jugend og nasjonalromantikk smeltet etter hvert sammen slik vi kan se det i Regjeringsbygningen oppført i Oslo rundt 1900. Bygget er tegnet av Henrik Bull. |
Sveitserstil Husflidforeningens "Dragestol" fra 1890-årene. |
1910 Nyklassisime Ny historisme
|
Jugendstilen fortsatte et stykke utover 1900-tallet. Men så dukket
klassisismen opp igjen, rundt 1920. Mange offentlige bygg ble oppført i denne stilen, med
søyler og rette linjer i geometrisk stil. Kjent er Rådhuset i Haugesund. Møblene var etterligninger av Empiren, enkle og stilreine, rette linjer. De produseres og selges den dag i dag, ofte under betegnelsen klassisk eller tidløs stil. |